tisdag 10 januari 2017

ÅRET 2016 FORTSÄTTING

Juli

Nu hade vi bestämt att han skulle få heta Ossian. Lennart hade semester, och om jag inte satt ute i solen och virkade så sov jag. Vi njöt för fulla muggar av det härliga sommarvädret, vi fixade lite i trädgården (Lennart fixade, jag såg på och berättade hur jag ville ha det, hehe). Vi var ute med båten, och jag började boa. Jag gick loss på städavdelningen i affären, skurade badrum och bastu, och älskade lukten av rengöringsmedel. 



Magen var stor! Jag packade bb-väskan, gjorde i ordning inför babyankomst och bakade. 


Augusti

Vi var på släktträff. Lennart började jobba igen. Jag gjorde ett inlägg om bb-väskan, pojkarna började dagis efter sommarlovet, jag krånglade med Kela, ställde det sista och var på ultraljud. Det första ultraljudet i vecka 36+2 visade att Ossian vägde ungefär 3,7 kg. Med fyra. Veckor. Kvar. Till. Bf! Var skulle det sluta tänkte jag då. Nytt ultraljud i 38+3 visade att han vägde cirka 3,9 kg, men jag såg att läkaren hade lite svårt att mäta, så jag trodde nog att Ossian vägde mer. Läkaren sa att han skickar remiss till mödrapolikliniken i Kokkola till dagarna runt bf som var 10.9, och sa att de får avgöra om de lägger igång mig (högst troligt) eller om ultraljud visar att han väger närmare 5 kg så snittas jag säkert. Hujja! Fick en hinnsvepning som inte hjälpte. Jag drack en massa hallonbladste, städade, var på akupunktur, badade bastu och ville att förlossningen skulle starta spontant denna gång! 

Annars virkade jag vidare, "planerade" min förlossning och njöt av våra vackra sommarblommor. Veneziansk firade vi hemma bara lilla familjen, körde dock omkring en stund på kvällen och kollade fyrverkerier.




September

Det var en nervös väntan de första dagarna. Skulle förlossningen starta av sig själv, eller behövde jag bli igångsatt igen? Jag försökte hålla mig positiv till att det skulle komma igång, men den 6 september hade jag helt gett upp. Skrev ett inlägg om den dagen. Och så föddes Ossian 7 september, efter en naturlig förlossningsstart! Förlossningsberättelsen finns här. 



Två och ett halvt dygn på bb. Jag bakade som en tok första tiden hemma. Njöt av vårt lilla knytte och tyckte att det inte var så stor omställning, för vardagen flöt ju på som vanligt ändå. Lite konstigt var det nog. Och så kom Lennarts sista dag som pappaledig, och han började jobba igen. Och jag tyckte att allt gick så bra hemma, och njöt verkligen! 


Oktober

Dagarna flöt på bra. Jag hade behövt ha kaffe intravenöst ibland kändes det som, för Ossian somnade först vid 3-tiden, och Elliot och Matheo vaknade vid 7-8. 



I mitten av månaden var vi bjudna till en helg på spahotell i Ikalis. Hela L:s familj var där, och det var en av de bästa helgerna på året! 



Och så hade vi dop för Ossian. Vi valde att ha det litet denna gången, med våra föräldrar, hemmaboende syskon (Nina, + fästmannen Benna) och faddrarna. Det blev riktigt fint allting, trots att Ossian var lite ledsen under dopet.


November

I november hände det mycket. Först fyllde Elliot 5 år. Vi hade kalas för honom, och jag gjorde en Blixtentårta åt honom. Jag var på syjuntta, och började våga mig ut lite mer. Gick lite promenader med vagnen och njöt av livet. Sen ställde jag också upp som kandidat i Miss Model Pietarsaari, och vann titeln Best Ad Model! En av de roligare dagarna på året, skulle gärna göra det igen! 



Och så firade vi lillajul vid mammas och pappas. Hela stora familjen var samlad, och vi spelade spel och åt godis. 
Jag var förvånad och glad över att jag har fått må så bra psykiskt med en nyfödd. Så har det ju inte varit förr, som ni kanske minns. Men jag njöt verkligen, och gör det ännu! 

December

Jag köpte äntligen en ny telefon! Vi var på dagisjulfest, och vi hade bröllopsdag. Vi lämnade för första gången Ossian till barnvakt och åkte på julmiddag med L:s jobb. Ossian fick sina första vacciner, jag virkade jättemycket, stickade klart ett par sockor, jag bakade och julpyntade.
Vi hade helt enkelt jul i hela huset hela december. Julmusik, pynt, julklappsshopping, julmat, julgodis och allt annat. Julafton spenderades vid mina föräldrars hela dagen. Juldagen spenderades vid svärs. Jul annandag var vi bara hemma och tog det lugnt. 



På mellandagarna gjorde vi inget speciellt, och nyårsafton tog vi det lugnt hemma med hemmagjord pizza, chokladmousse och godis. 


Det var 2016 det. Jag tycker att det var ett riktigt bra år. Graviditeten sög ibland, men resten har mest varit bra. Jag ger inga nyårslöften, utan har mer mål för det nya året. Vi har både stora och små planer, bland annat en resa. Inget är spikat ännu, men jag tror att 2017 kommer att bli ett bra år!







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar