fredag 11 november 2016

Mjölkchokladfudge, perfekt julgodis

Nu ska jag dela med mig av ett recept på någonting farligt gott, nämligen mjölkchokladfudge. Jag älskar choklad, men är inte så förtjust i fudge. Men detta är hur gott som helst! 

Ingredienser: 
 -2 dl grädde
 -2 dl socker
 -2 dl ljus sirap
 -50 gram smör
 -1,5 msk kakao
 -150 gram mjölkchoklad, bruten i bitar

Gör så här:
 Lägg alla ingredienser utom chokladen i en kastrull. Koka till 125 grader. Ta bort från värmen. Lägg i chokladen och rör om till en jämn smet. Häll i en form som du klätt med bakplåtspapper, ca 12 cm x 16 cm. Låt svalna och ställ sedan i kylskåpet ungefär en timme. Skär i bitar.

Receptet är härifrån. Mina egna tips är att bara använda 1 msk kakao, den blir lätt för "mörk" och mjölkchokladsmaken försvinner, tycker jag. Och så har jag provat göra den med både Fazers blå choklad, och Marabous mjölkchoklad. Jag blev ganska förvånad över att den blev så mycket bättre med Marabous choklad. Jag som annars gillar Fazers mycket mer.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar