tisdag 27 september 2016

Vardag som mammaledig

Imorgon är det dags. Ossian blir tre veckor, och det betyder att Lennarts pappaledighet är slut. Imorgon ska jag upp på morgonen och ställa mig själv och alla tre barnen, och så iväg och föra Elliot och Matheo till dagis. Jag håller tummarna hårt för att vi får en bra natt, och att jag inte behöver amma precis när vi ska åka iväg på morgonen. Sen tar vi en lugn förmiddag, jag och Ossian, och så hämtar vi storebröderna efter lunch.
Jag trodde jag skulle vara nervös över att bli ensam på dagarna igen, men det är jag inte. Visst, det kan bli lite svettigt om jag ska amma precis när mina stora killar behöver mig, men jag är säker på att det kommer att lösa sig. Ossian sover mest på förmiddagarna, är vaken 1-2 timmar på eftermiddagen och vaknar igen först vid 17-18. Blir det för mycket får han hänga med i sjalen, helt enkelt. Blir Elliot och Matheo uttråkade så packar vi ner baby O i vagnen och drar till parken. Eller röjer på bakgården. Krisar det ordentligt så får Blixten McQueen hjälpa mig en stund. Det här fixar jag. Jag tycker det ska bli riktigt kul att vara mammaledig igen! Såå stor skillnad på att vara hemma på sjukledigt under graviditeten, usch! Nu kan jag röra mig utan problem (foglossningen sitter faktiskt i lite ännu, men känner bara av den när jag ska lägga på mig skorna), jag blir inte yr, humöret är bättre osv. Jag skulle kunna rabbla upp en lång lista men ni fattar. Nu är jag mig själv igen, och kan leka obehindrat med Elliot och Matheo, ta hand om hushållet, gosa med baby och bara njuta. Åh så roligt detta ska bli!

De här gamla bilderna beskriver det jag ser fram emot under mammaledigheten.


Leka på bakgården



Gosa med katterna



Rita och pyssla



Baka och fika en del



Frukostmys



Tända ljus i höstmörkret



Leka 



Leka och gå vagnpromenader i snön


Baka pepparkakor

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar