söndag 7 augusti 2016

Packa bb-väskan

Den har stått packad i några veckor redan. Ibland har jag kikat igenom innehållet, och kollat vad som ännu ska rymmas med. Jag tänkte visa vad jag har packat med denna gången, samt lista upp det som ännu ska med när det väl är dags att åka iväg.


Detta är väskan. Detta är ju tredje barnet, men det är min första riktiga skötväska. Tyckte jag kunde unna mig en ordentlig nu, istället för att använda den värdelösa väskan som följde med vagnen. Först får den agera bb-väska.




En snuttefilt, ett gosedjur och en trasa. Gosedjuret har vi sovit med ganska många nätter, så den ska lukta som oss. Filten tänkte jag har honom inlindad i mest hela tiden de första dagarna, naken med bara blöja på, så vi kan ligga mycket hud mot hud. Trasor har vi använt med Elliot och Matheo som snuttefiltar/spytrasor. De har alltid haft en trasa nära sig de första månaderna. De har dock alltid haft vita, Matheo hade någon enstaka ljusblå, men nu hittade jag dessa fint mönstrade i en affär, så O får de finaste. 




Amningsbh och amningslinne. Jag har aldrig haft amningslinne tidigare. Fattar inte varför, de måste ju vara riktigt praktiska! Och så en pösig skjorta för hemfärd. Jag tänker att jag högst troligen har mjukisbyxor/bekväma gravidbyxor utan mudd när vi åker in, så jag kan ha samma när vi åker hem. Strumpor och stora "mommo"-trosor tänkte jag lägga till ännu. 




En toalettväska med stora, tjocka bindor, amningsinlägg, amningsgummi (för säkerhetsskull, vet att de inte rekommenderas men vill ha med i alla fall), ett hårband och nappar. Tänkte ännu lägga till tandborste och hårborste.





Kläder åt babyn. Både stl 50 och 56. Tänkte dock byta ut den ena bodyn till en omlottbody. Overall och vantar för hemfärd. Svärmor håller på stickar en dräkt åt babyn där sockor ingår, så tänkte lägga till dem ännu. 

Det som ännu inte är medlagt, och som jag tar sen innan vi åker iväg är:
  • Rådgivningskort
  • Förlossningsbrev
  • Telefon + laddare
  • Kamera
  • Virkning (ifall det drar ut på tiden)


Sen får Lennart ta med en egen väska med extra kläder åt sig, tandborste ifall han lämnar över natten, mellanmål åt oss, t. ex. myslibars, choklad, trip med bärsoppa osv. Han lärde sig från första förlossningen att åtminstone ha med sig en t-skjorta som han kan ha efteråt. Under krystningsskedet då höll jag honom i kragen så att säga, och tog i för kung och fosterland. När Elliot var ute så var Lennarts t-skjorta så urringad att han inte kunde använda den mer. 








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar