lördag 12 mars 2016

Gravidblogg

Bloggen får agera gravidblogg numera. Inte varje inlägg, men fokuset kommer troligtvis att ligga på graviditeteten. 
Idag går jag in i vecka 15! Det betyder att idag är första dagen på andra trimestern. Oftast är andra trimestern den bästa, för man mår som bäst i mitten. Ofta slipper man illamåendet, och behöver inte kissa lika ofta längre. Dessutom har den största oron lagt sig, eftersom att missfallsrisken numera är liten. Man har inte fått den där jättemagen som är tung och klumpig ännu, man har inte fått "lejdo" på att vara gravid ännu, utan nu först kan man börja njuta på riktigt. Tja, så där borde det i alla fall vara för de flesta, men såklart finns det de som antingen lider från början till slut, eller de som mår toppen genom hela graviditeten. Den här graviditeten har varit riktigt lagom tycker jag. Lagom mycket illamående, halsbränna, foglossning och någon enstaka sammandragning. Lagom irriterande, men jag är väl medveten om att det kunde vara hundra gånger värre! 

Det står väldigt olika på appar och gravidkalendrar, men barnet väger mellan 50-100 gram, och är mellan 10-14 cm långt från huvud till fötter. Det övar sig på att andas, det suger och sväljer och rör på sig där inne i magen. 
Jag fick ett fint avslut på första trimestern igår, för jag är nästan säker på att jag kände av rörelser. Det kan ha varit inbillning, men om jag känner dem flera dagar i rad så vet jag ju att det är rörelser. Det känns som en stor milstolpe att passera, första rörelserna. Nästa milstolpe är ultraljud i vecka 20. Den 25 april är det bokat. Då får vi se om det är en lillebror eller lillasyster i magen! 


Dagens frukost: mörkt bröd med avokado och tomat. Supergott!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar