fredag 29 januari 2016

Espressocheesecake med chokladglasyr

Längesen jag har kört något recept. Den här gjorde jag i början av månaden när jag skulle ha syjunta. Ja, jag är 65 år.
Istället för min stora favorit chokladcheesecake, ville jag prova något nytt. Och denna blev riktigt god! Krämigare och nästan godare än chokladcheesecaken. Rekommenderas ifall ni vill lyxa till det lite, men den är ändå inte svår att göra.



Ingredienser:

Botten:
200 g digestivekex
3 msk smält smör
1 msk finmalet espressokaffe
(här hade jag glömt att köpa espresso, så jag körde vanligt kaffe, men lite starkare kokat)

Fyllning:
600 g philadelphiaost
1½ dl strösocker
3 msk maizena
1½ msk vaniljsocker
3 ägg
1 dl tjock grädde
2 msk starkt bryggt kaffe

Glasyr:
 3/4 dl tjock grädde
200 g mörk choklad

Gör så här:

Lägg en ugnsfast form med cirka 2 cm vatten i längst ner i ugnen. Värm ugnen till 175 grader. Mixa kexen till fina smulor, och blanda i smöret och kaffet. Tryck ut blandningen i en form med löstagbar kant cirka 20 cm i diameter. Grädda i 10 minuter och låt svalna i formen.

Vispa osten mjuk och luftig. Tillsätt socker, maizena och vaniljsocker. Vispa i äggen ett i taget och rör sedan ner grädde och kaffet (kallt). Häll smeten i formen och och grädda i cirka 55 minuter. Den ska precis ha stelnat i mitten. Ta ut kakan och låt den svalna. Låt den stå i kylskåp över natten. 

Ta loss kanten och lägg kakan på ett serveringsfat. Värm grädden i en liten kastrull. Bryt chokladen i bitar och smält den i den varma grädden. Bre den varma glasyren över kakan precis innan den ska serveras, så är den mjuk och glansig. Om man ställer in den i kylskåpet blir den hårdare och lite matt. 








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar