onsdag 7 oktober 2015

Sömntips, tack

Vi har de sämsta nätterna nu just. Båda barnen vaknar på olika gånger, och alla trängs i vår säng. Det är tusen grader varmt och jag får vara nöjd om jag får ett hörn av kudden och täcke på ena armen, typ. Vid sju-tiden (!!!) vaknar Matheo och är alldeles klarvaken och pigg. Inte ens en liten chans att han skulle somna om. Vanligtvis vaknar han halv nio. Man skulle tro att de skulle sova längre nu när det är mörkare på morgnarna, men icke! 
Kanske håller det på att ta slut, det där som jag inte vill att ska ta slut. Det fdär som ger två timmars avkoppling på eftermiddagen: Matheos dagssömn! Kanske kan vi börja lämna bort den nu, eller i alla fall minska till en timme. Kanske han sover bättre på morgnarna då. Eller har någon bättre tips? Vad som helst, men all energi jag samlade på mig i helgen när de små var borta börjar redan ta slut om det fortsätter så här! 




2 kommentarer:

  1. Hos oss började vår snart 4-åring sova längre nätter när vi minskade dagsvilan till 1 timme.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tusen tack för ditt svar! Jag tror vi ska prova med det i några dagar och se hur der går. Förhoppningsvis börjar han sova längre på morgnarna :)

      Radera