fredag 30 oktober 2015

Öppet brev till alla bilister

Kära medtrafikanter!

Nästan varje gång jag kör någonstans med bilen så händer samma sak. Något som får mig att fundera på hur vissa tänker. Kanske tror folk att de är odödliga?
Jag pratar om de som inte kan hålla säkerhetsavståndet. De som prompt ska ligga max tre meter från min dragkrok. Det gör mig sjukt nervös. Jag har oftast två barn med mig i bilen, en snart-fyraåring och en tvååring. Jag älskar dem mer än allt annat här i världen. Jag är otroligt rädd om dem, och skulle aldrig förlåta mig själv om något hände åt dem.

Om du ligger tre meter bakom mig med 80 km/h, vet du vad som händer om jag måste bromsa? Jo, på ett ögonblick så är din bil på väg in i min bil. Du hinner inte ens reagera innan det har hänt. Du är så nära mig så att du ser inte katten/älgen/barnet/bilen framför mig som gör att jag måste tvärbromsa. Och i samma sekund som jag bromsar för att inte krocka med något framför mig, så krockar du med mig. Det går inte att undvika. Kanske tror du att du hinner reagera, men det gör du inte!
Hur skulle det kännas för dig om det skulle ske så, att du struntar i säkerhetsavståndet, jag bromsar, du kör in i min bil och något hände mina barn? Hur skulle det kännas för dig?





Såhär står det på if.fi:

Säkerhetsavstånd

Det lämpliga avståndet till den som kör framför på landsvägen är den sträcka som du kör på fyra sekunder. Då den som kör framför dig passerar en fixpunkt, räkna så här: 21, 22, 23, 24. Avståndet är det rätta, om du är vid fixpunkten när du räknat klart.

Snälla ni, bli medvetna om att ni inte är ensamma på vägen. Det finns andra som man bör ta hänsyn till. Du kommer inte snabbare fram fast du kör strax bakom mig. Kör om istället, eller lämna lite avstånd! 


4 kommentarer:

  1. Jag håller så med dejj! En bil kom i min dragkrok här för några dagar sen p.g.a att jag hade måsta bromsa för det sprang en person över övergångsstället och de sjukaste med allt var att hen skyllde på mig

    SvaraRadera
  2. Bra skrivet! Lägg in det till ÖT också.

    SvaraRadera
  3. Sååå bra inlägg!!! Som hästmänniska har man haft hjärtat i halsgropen när man varit ute på vägarna med hästtransporten, det är ju en levande varelse (ibland två!) som står där i släpet, hatar när folk inte tänker längre än vad näsan räcker :(

    SvaraRadera
  4. Jag förstår inte heller..! Det är ju inte som att personen kommer fram snabbare för att den slickar bilen framför i r*ven heller (ursäkta ordvalet). Jag tänker heller inte be om ursäkt för att jag väljer att följa hastighetsbegränsningarna, för jag tycker inte det är värt risken att få betala dyra fortkörningsböter samt att försäkringen gäller troligen inte ens om det skulle hända något och det visade sig att jag kört för fort.. Den som inte gillar läget får köra om när det är tryggt att göra så, eller hålla sitt avstånd! :)

    SvaraRadera