tisdag 20 januari 2015

Första gången på gym

Igår var det ju premiär på gym för mig. Efter lite krångel steg jag och syrran in på Easyfit i Jakobstad, och fick våra "nycklar". Ingen av oss har varit där förut, så eftersom det var första gången gick vi omkring och tittade på alla maskiner och provade några också. Det ser ut som ett bra gym, och nästa gång vi far dit så kommer vi nog att ha en plan för hur vi ska träna. Igår blev det springmatta, crosstrainer, och många olika maskiner för benmuskler.
Jag är ju en riktig nybörjare. De få gånger jag varit på gym tidigare har varit från skolan. Så om ni har något bra tips på hur man lägger upp sin träning, vad man kan tänka på, vad jag ska äta innan och efter osv så får ni gärna dela med er! 
En sådan drack jag i alla fall efteråt.


2 kommentarer:

  1. Om du vill köra styrketräning är styrkelabbet.se en bra sida.Börja med starting strenght programmet.

    SvaraRadera
  2. Jag skulle rekommendera att göra upp ett träningsprogram som du kan följa. Uppskatta ungefär hur många gånger i veckan ni kommer att träna och planera in olika kroppsträningar för varje dag för att få med hela kroppen. T.ex. om ni tränar 3 gånger i veckan så: Dag 1: Ben, rumpa, biceps + mage, Dag 2: Rygg + axlar, Dag 3: Bröst + biceps. Planera in olika set och hur många reps ni tar, d.v.s. t.ex. Situps 20 st (reps) 3 gånger (set). Själv tycker jag att det är behändigt att ha ett program som man följer.

    Värm upp 10-15 minuter innan och stretcha (avslappning) efter ett pass.

    Det är bra att äta kolhydrater innan ett pass och efteråt ordentligt mål som innehåller proteiner. Jag skulle rekommendera kvark + bärsoppa eller grynost + bär.

    Lycka till!

    SvaraRadera