lördag 3 januari 2015

ÅRSRESUMÉ 2014 DEL 2

JUNI:



I juni hade vi roligt, vi var nog allmänt lite gladare den månaden. Vi lekte mycket utomhus, och det var roligt att Matheo hade lärt sig att gå, så nu behövde jag inte bära honom hela tiden, utan han kunde själv ta sig mellan studsmattan och sandlådan. 




Humöret var riktigt bra, och det smittade av sig till barnen. Glad mamma = glada barn. 



Vi gjorde typiska somriga saker, som att åka till stranden. 





Matheo fyllde år. Kalas skulle ordnas. Men då går jag och blir sjuk, med ordentliga smärtor i magen. Kalaset blev lyckat i alla fall, men när gästerna åkt hem fick jag hoppa i bilen och besöka sjukhuset igen. Jag fick ta blodprover och urinprover hit och dit, och äta två antibiotikakurer. 



JULI:




Matheo fick plötsligt väldigt uppsvälld, hård mage. Vi åkte in till sjukhus för att kolla, och efter ett varv via ultraljud visade det sig att han hade mycket luft i magen som skulle tas bort genom en slang ner till magen via näsan. Det blev en natt på sjukhus. 








Den fjärde åkte jag och mina vänner till Tammerfors för att njuta av shopping, got mat och en natt på en stor hotellsvit. Vi hade bastu i sviten som vi badade i, och vi hade en superbra resa!



Jag och systrarna spenderade en dag vid storsand i Fäboda. Vi hade med oss picknick, och satt där i flera timmar och njöt. 






Vi tog några cykelturer, denna förde oss till Öja. Vi for till Cafe Bryggan, och stannade och lekte vid skolan en stund. 


När vädret tillåt åt vi utomhus. Dessvärre kom min infektion tillbaka, och efter nya prover och kontroller, sa läkaren att jag inte alls hade någon inflammation. Jag fick starkare mediciner, och fick order om att inte vistas i solen pga det. Hurra! Precis vad man vill höra sådär i mitten av Juli. Läkaren sa aldrig heller vad jag hade för fel, och jag fick inga tider för mer kontroller. Tydligen ville de inte ens veta vad som var fel, och jag orkade inte krångla, så jag frågade inte heller efter vad jag hade för fel.


Vi fick härligt åskväder också! 


Jag fick ju se till att hållas i skuggan, men jag klagade inte. Det var härligt det med!


Det var Jeppisdagar, och det enda jag ville var att se Kaj. Men barnvakter fanns inte, och L var inte så intresserad, så jag åkte själv med Hanna och Pio. Jag hade väldigt roligt, men det kändes lite fel att vara ute en fredagskväll, mitt i stan, klockan 12 på natten. 

AUGUSTI:


Lennarts sista semesterdag spenderades vid Touhutalo. 



Fammo och faffa ville ta barnen en kväll, så vi fick åka till villan. Vi tackade ju inte nej, utan hastigt ställde vi oss och tog båten dit. Vi grillade, badade bastu, simmade och njöt!


Humöret blev lite sämre vissa dagar, det var ju så spännande. Jag hade pratat om en hemlis här på bloggen, och (förstås) var det flera som gissat att jag var gravid. Men nej då, hemlisen var ju självklart att vi köpte vårt första hus!  



Vi var ut till villan med en del av Lennarts familj. Matheos kläder blev blöta, så han lånade sin kusins. Och så farmors hatt till det, och vi kallade honom Mathea.








Jag hade det bästa kalaset när jag fyllde år. Istället för att bjuda hem familjen till vårt med flyttlådor och kaos, så bjöd jag in dem till vårt nya hus istället. Där hade vi talko hela dagen, och alla hjälpte till. Det var deras present till mig. Mommos present till mig var att hon lagade mat till allihopa. Och så bjöd jag alla på världens godaste paj med glass. Barnen fick leka utomhus, medan vi målade, spacklade, målade lite till och fixade. Jag var så otroligt tacksam över all hjälp vi fick, det gick minsann undan!




Resten av augusti målade vi mest hela tiden. Nästan varje kväll var vi här och höll på. 

SEPTEMBER:



 Jag tejpade och målade i vardagsrummet i flera kvällar, innan det blev klart. Och än idag är jag så nöjd med resultatet.




Jag passade på att leka och ge barnen 100% uppmärksamhet om dagarna, för jag hade dåligt samvete över att vara borta nästan varje kväll. 


Den här bilden är tagen kvällen innan vi sov vår första natt här. Härlig känsla! Sen åkte Lennart bort och jobbade i en vecka, så jag var gräsänka så länge. Pojkarna var superuperbusiga, för allt var ju annorlunda. Plötsligt bodde vi inte hemma längre, och pappa var försvunnen. Men jag klarade det!


Jag började en Arbis-kurs med Hanna. 



Jag och Elliot bakade på dagarna. Det var/är så roligt med nytt kök.





Färdiginrett vardagsrum.



Jag fick kort hår, och köpte för första gången en kjol. 


Från facebookgruppen "Inte så hemskt gamla mammor i Jakobstadsnejden" träffades vi för en riktig mamamiddag. Vi var över 20 mammor, och det blev en massa skratt och babyprat. 



Jag och Lennart åkte tidigt en morgon iväg till Tammerfors för att besöka Ideapark lite snabbt, och sen resten av dagen shoppa loss vid Ikea. Vi kom hem med en hel del möbler och inredning. 












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar