onsdag 5 november 2014

Låt bli familjeparkeringen om du inte har barn!

Lite här och var har jag på senaste tiden läst om familjeparkeringar. Behövs de eller inte?
Jag tycker att de helt klart behövs! Har man barn med i bilen så behöver man det extra utrymmet för att få in bilstolen in i bilen. Det är nästan omöjligt att få in den om man står på en vanlig parkeringsplats. Antingen riskerar man att slå till bilen bredvid med dörren, eller också får man backa ut bilen, och då stå i vägen för andra bilar medan man försöker få fast stolen. När barnen blir större och har en större bilstol som alltid sitter kvar i bilen, behövs fortfarande utrymmet. För man ska lyfta in barnet i bilen, och spänna fast det. När barnen är så stora att de tar sig in och ut i bilen själv kanske de inte förstår att de inte bara kan slänga upp dörren, utan även då behövs det där extra utrymmet så de inte slår dörren i bilen bredvid. Visst ska man lära barnen att öppna dörren försiktigt, men barn glömmer fort, och man hinner inte alltid stå och övervaka vad de gör. Man har kanske ett mindre barn med sig, som man håller på lyfta ur bilen, och "pang" så har det äldre barnet bucklat till en bil med dörren.

Det irriterar mig, och många många andra, när man ser personer utan barn ställa sig på familjeparkeringarna. Kanske är de rädd om sin fina bil, eller orkar inte gå så långt för att hämta en kundvagn, eller så råkade de bara ta första bästa plats utan att tänka på att det var en familjeplats. Se er för, tänk lite längre! Familjeparkeringen behöver barnfamiljerna ha! Är ni rädda om er bil: ställ bilen längre bort då var det inte finns så många bilar parkerade. Orkar ni inte gå så långt: handla inte då, utan kom tillbaka när ni är piggare. Eller så kämpar ni riktigt hårt så ni orkar ta er 20 meter extra fram till kundvagnarna.

De som argumenterar mot familjeparkeringen menar ofta att det har fungerat utan förr, så varför skulle det inte fungera nu. Eller att föräldrarna får hålla koll på sina ungar. Barn är väldigt snabba och impulsiva. De syns inte så bra på parkeringsplatsen, så jo, jag är säker på att det är mycket tryggare för barnen om man har familjeparkering.
Dessutom, vad man än tycker om familjeparkering, om det behövs eller inte, så ÄR det en familjeparkering. Följ reglerna! Strunta inte i skyltarna bara för att DU tycker att det är onödigt.


Samma sak gäller naturligtvis invaparkeringen. Den är till för de som faktiskt har svårt att röra på sig. Jag tycker att de också ska få ha sin parkering ifred!





4 kommentarer:

  1. Bra skrivet! :) Jag tycker också att familjeparkeringarna behövs och att dom är till för familjer med barn. Vi brukar sällan ta med våra barn när vi handlar, för oftast kan mamma eller nån av mina syskon sköta, men dom gånger vi tar med barnen så är det nog bra med familjeparkeringarna.. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, är jag ensam och handlar tar jag alltid en vanlig parkeringsplats. :)

      Radera
  2. Bra skrivet Minna.

    SvaraRadera
  3. Jag har faktiskt använt familjeplats en gång utan barn... Men då var jag höggravid och kunde inte ta mig ur bilen på ett smidigt sätt ;)
    Nämen skämt åsido så är det tacksamt också när man ska bära det tunga babyskyddet, att det är lite närmare till vagnarna.

    SvaraRadera