torsdag 28 augusti 2014

Den trötta mamman och trollen

Det är inte så lätt att hinna med bloggen. De gånger jag har tid är på kvällen, och då är jag oftast för trött för att skriva. Men hang in there, för snart kommer jag att få både tid och ork. Så fort vi bara börjar se slutet på renoveringen, så börjar jag uppdatera mera. Just nu är allting bara vitt, vitt, vitt. Det står färgburkar i var och varannat rum, det ligger penslar i alla tvättfat, golven är täckta med plast, och man hittar små bitar av tapet lite här och där. Imorgon ska vi fortsätta med att måla, och då ska jag försöka hinna måla hallen i sin rätta färg, för den är grundmålad. Då ser det ju lite mer färdigt ut. 

Men idag var det ju lugn hemmadag som stod på schemat. Visst har vi bara varit hemma, men att säga att dagen har varit lugn är en stor fet lögn. De små liven har varit megabusiga, och mamman har varit seg och lat. Om det till exempel råkade lämna en mattallrik på bordet, så räckte det med att mamman tittade bort i tio sekunder så hade det yngsta trollet tagit sig upp på bordet, och sysselsatt sig med att trumma med gaffeln mot köksfönstret. Innan den sega mamman hann fram, tog trollet tag i såssleven istället och viftade glatt med den, så det skvätte sås runt i köket. Japp, så har vår dag varit. Utöver detta har det spillts litervis (nåjaa) med mjölk och saft på golvet, den äldre trollungen spottade sin mat på golvet, mamman tappade lite kaffe och så vidare. Vet ärligt talat inte hur många gånger jag slängt mig på golvet med hushållspappersrullen i högsta hugg, eller hur många gånger golvet har blivit sopat. Men en sak är säker, imorgon blir det tvättat! 
Men visst har dagen varit bra ändå. Mellan varven har vi haft riktigt roligt och mysigt, vi har ätit tortilla, bakat paj och badat bastu. En sån kväll behövde nog både vi föräldrar och barnen. För som sagt, imorgon fortsätter målandet, och pojkarna får vara hos min storasyster, och leka med kusinerna så länge. 

2 kommentarer:

  1. Ja visst e de tufft att renovera men bra att ni tar en lugnare dag emellan :)
    Va har du för funderingar om inredningsstilen i ert nya hem då, kör du helt din egen eller tar du inspiration någonstans ifrån och isåfall mot vilken stil?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, vi vill ju flytta in fort, men det känns också fel att lämna barnen varje kväll, även om de förstås har roligt his kusiner, farmor eller mormor.

      Jag ska göra ett inlägg om det snart, men jag jan säga att det kommer att vara mycket vitt, svart, randigt och grått. Jag som gillar färger kommer att gå tvärtemot mig själv, så de enda rummen med mycket färg blir såklart pojkarnas sovrum och lekrummet. Jag fick hem ett paket inredningssaker igår, så fort jag fotar det så gör jag ett inlägg :)

      Radera