onsdag 21 augusti 2013

---

Igår tänkte jag inte ens en tanke på att blogga. Humöret är inte riktigt på topp. Vi sover sämre än någonsin, med flera timmars vakande på nätterna, Elliot har också börjat vakna igen minst en gång per natt, och min mjölk har sinat. Ni som har haft dåligt med mjölk vet hur frustrerande det är. Jag som hade tänkt helamma till 6 månader denna gång. Nu har jag inte ammat på över ett dygn, för Matheo vill bara ha flaskan. Han börjar gråta och spänner sig bakåt så fort jag försöker amma. 
Självklart har jag ätit en massa sött nu också när jag har varit så nere. Har tänkt träna, men orkar inte då jag är så trött då jag inte får sova. Vet att jag kanske inte borde tänka på att träna och sånt nu just, men allt känns mycket bättre när jag tränat ordentligt. Idag har jag i alla fall sovit några timmar på dagen, då barnen sov på samma gång. Ni hör ju hur upp och ner allting är. När jag ändå är igång med klagandet kan jag också meddela att det behövs städas nu igen. Samt att vi har dubbelt för många katter, och ingen vill ha dem. 

7 kommentarer:

  1. Om du vill amma måste du tänka positivt. Du ska tänka att du nog har tillräckligt med mjölk för att ge ditt barn de han behöver. Orsaken till varför han spänner sig när du försöker amma kan även bero på att han blivit för van med flaskan och för att de kommer snabbare mjölk ur den. Jag ammar själv och vet hur jobbigt de kan kännas ibland och man bara vill ge upp men då ska man istället tänka på alla fördelar amningen har. Jag uppmuntrar dig att fortsätta amma och att eventuellt sätta dig och pumpa mjölk ikväll för att få upp produktionen samt drick en pilsner (de sägs att de får mjölken att stiga). Kämpa på!

    SvaraRadera
  2. Det finns inget bättre än att ge bröstmjölk åt sin baby. Tro på dej själv Minna. Jag uppmuntrar dej också att amma. Ju mera o oftare du ammar, desto mera mjölk producerar du. Helt otroligt vilket system vi mammor har. Det bygger också en stark motståndskraft mot kommande sjukdomar när babyn får bröstmjölk. För att inte tala om närheten.....Lycka till Minna. Kram!!

    SvaraRadera
  3. Å jag vill bara säga att det är just ni som kommenterat här som utgör sådan press på dagens unga mammor.
    Kom igen!!
    Varför skall man vara tvungen att pressa sig till det sista med amningen då det finns så bra ersättning.
    Det finns ju barn som är uppväxta endast på ersättning och inte har dom det nå sämre.

    Minna, tänk själv. Lyssna inte på såna här kommentarer.
    Jag gissar att det är ganska betungande att fundera hela tiden om det räcker till.
    Dagens ersättning är bra och man ger barnet lika mycket om inte en ännu mera avslappnad närhet när man ger dom tuttflaskan.

    SvaraRadera
  4. Hej! Tyvärr är det nog så att om man vill ha tillräckligt med mjölk åt sin baby så är det bäst att amma mycket på nätterna eftersom mjölkproduktionen stimuleras bäst så.

    Nu till något annat som inte hör till saken, kanske har du läst detta kanske inte:
    http://vaccin.me/2013/08/21/konfidentiellt-dokument-fran-gsk-avslojar-att-det-vanliga-vaccinet-infanrix-orsakar-plotslig-spadbarnsdod-och-autism/
    Viktig information som man själv får ta ställning till.


    SvaraRadera
  5. Halllo!
    Ja tycker du ska göra som du själv vill o känner!Ja ammade min son i ca 3 månader men med lillesyster 1 vecka de bara bråkade o alla blev upp o ner så hon har fått ersättning sen dess o hon e snart 1 år.Att barn som inte får bröstmjölk blir oftare sjuk har ja inte sett av.Sonen har haft magsjuka en gång,1 gång i öronen annars har han varit frisk o snart är 3 1/2 år, Lillesyster har int varit sjuk en ända gång.Så stressa inte med att få i gång mjölken om det inte går,ersättningen är lika bra!Klart är det enkelt om du kan amma för du har det med det hela tiden men att amma är int allt i denna världen å man är ingen sämre mamma fast man int kan!Lycka till!Kram!

    SvaraRadera
  6. Jag menade inte att pressa någon till amning. Läs igen ifall du uppfattade det så. Jag fick upplevelsen att Minna vill amma och jag ville bara uppmuntra. Jag ville inte skapa debatt.

    SvaraRadera
  7. no, huh huh! Alla mammor vet nog hur det är met amning o allt annat som hör till barnafödandet. Tror inte att någon menar här pressa eller tvinga bloggerskan till amning. Uppmuntring är något helt annat, och framförallt POSITIVT.

    SvaraRadera