torsdag 22 augusti 2013

Att amma eller inte amma

Nu har jag läst era kommentarer på inlägget under några gånger. Och jag svarar på dem alla här nu. Jag vet att bröstmjölk är det bästa för ens barn, men jag tycker inte att man ska amma till varje pris. Om man t.ex. får blåsor och sår på brösten, så att babyn äter blodblandad mjölk, och man själv gråter av smärta, så är det okej att sluta om man vill det. Nu har ju inte jag fått såna sår, och inte har jag haft så ont, men jag har hört om folk som har det så dåligt. I alla fall, jag tycker inte att jag har orsak att sluta bara för att det krånglar, utan jag kommer att försöka igen. Era kommentarer fick mig faktiskt att inte ge upp, utan att försöka igen igår på kvällen. Och vet ni, efter bara en halvtimme tog han bröstet igen, och jag kunde amma. Jag blev så glad! Nu när helgen kommer emot så ska jag försöka amma varje timme för att få igång mjölken ordentligt igen, samt dricka pilsner, som någon skrev.
Det är bra att uppmuntra till amning. Mår lite dåligt när jag läser om folk som valt att inte amma, för att de inte riktigt vill. För att de tycker att det inte är något för dem, de vill inte ens prova en enda gång. Men om man verkligen mår dåligt av amningen, och har ont, så ska det vara okej att ge ersättning. Man ger barnet närhet då också, och det är lättare att hålla reda på hur mycket mat barnet får.
Alla ska göra som de själv tror att är bäst för ens barn. Prata med dom på rådgivningen när du funderar över något, sök information på nätet och känn efter vad du själv vill! Lyssna inte så mycket på vad andra säger, det är inte säkert att de har rätt.


Och till sist du som länkade till en hemsida om vacciner: Åt dig skulle jag vilja säga några ord, men tror jag står över.

6 kommentarer:

  1. Strongt gjort Minna! Du e verkligen dukti som ännu orkar försöka! Styrkekramar! :) <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, ännu ger jag int upp! Tack :) <3

      Radera
  2. Va du e dukti som int ger de i första taget, kämpa :)

    SvaraRadera
  3. Hej! Jag hade också lite problem med ammandet i början (för lite mjölk) så från rådgivningen sa dom att efter jag ammat babyn så skall jag pumpa, vila 10min, pumpa, vila igen. Hålla på i 1 timme/dag 2-3 dagar i sträck... För mej hjälpte det och jag ammar ännu och babyn är snart 4 månader..:) Kämpa på, jag vet att det inte är så lätt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, tack för ditt tips! Detta ska jag absolut prova från och med idag! :)

      Radera