lördag 8 juni 2013

Svar på kommentar

Vad allt ska man ta med sig? väntar första barnet o har ingen aning vad jag skall packa ner, paniik.. :)

Det är svårt att packa bb-väskan, fast det borde vara enkelt. Men det finns säkert listor med saker man kan ta med om man googlar runt lite. Detta har jag med mig:
En uppsättning kläder åt baby för hemfärd: två body, byxor, en tunn mössa och strumpor. (Två body, en i stl 50 och en i 56, eftersom jag inte vet vilken storlek som passar. Elliot kunde t.ex. inte använda 50) 
Kläder åt mig själv att ha under förlossning. Så länge det bara går vill jag ha mina egna kläder. Mycket bekvämare så, om man känner sig inte som en patient, utan mer som sig själv.
Kläder åt mig själv för hemfärd. De andra kläderna är säkert smutsiga, och så är det bra om man har med en topp/tröja som inte är tajt. Tro mig, man vill inte att någon annan ser hur magen ser ut efteråt. 
Bekväma underkläder. Nu snackar vi alltså inte string, om ni tycker att det är bekvämt. Man vill nog hellre ha stora, pösiga mommotrosor, som det ryms stora bindor i.
Stora bindor. Tjocka bindor. Vad som helst, men man blöder rätt ordentligt efteråt.
Amningsbh. Det är svårt att veta vilken storlek man behöver, då brösten är större några dagar efteråt, då de är fulla av mjölk. Förra gången gjorde jag så att jag köpte två bh:ar åt mig några veckor innan förlossningen. Ett par som passade bra just då, och en storlek större. 
Amningsinlägg. Man läcker nämligen mjölk också.
Mellanmål. Det finns visserligen yoghurt, saft, frukt och smörgåsar vidd bb ifall man vill ha, men jag tar i alla fall med mig en förpackning Alpen. Tänk på att pappan kanske också vill ha nåt att äta. (Och att första förlossningen i genomsnitt tar runt 20 timmar, så man hinner bli hungrig)
Napp. Nu rekommenderas ju inte att man försöker ge napp åt babysar, men ifall amningen krånglar, och barnet har stort sugbehov, så kan man ha med napp för säkerhetsskull.
Hygienartiklar. Svårt när man använder sånt varje dag, men man kan ju köpa en engångstandborste, och små flaskor med schampo och tvål, såna man har när man reser. De har ju nog sånt vid bb också, men ifall man vill ha sina egna.
Kamera. Detta är nog nåt man inte vill glömma. Ta också med extra batterier, om utifall att.
Snuttefilt åt baby. Sov gärna med den några veckor innan förlossningen, så den luktar er. Då babyn sover i den lilla sängen på bb, så får den sova med just den filten, och känner sig tryggare då den känner lukten av mamma och pappa.
Rådgivningskort. 
Förlossningsbrev, ifall du har skrivit ett.
Innetofflor och morgonrock. Detta har jag inte med mig, men kanske någon vill ha, så man känner sig mer "som hemma".
Bilstol kan man ju spänna färdigt i bilen någon vecka innan.

Tror inte att jag glömt något nu. Om någon ser att nåt saknas från listan, kommentera gärna.
Till Anonym, hoppas detta hjälpte dig.  Lycka till när det blir dags! 


1 kommentar:

  1. Minns att ja had skriva ett förlossningsbrev men eftersom ja blev igångsatt så vart e liksom alder åv att ge e na så he lämna i väsko. Men allt bleiv som ja vila iaf :)
    En sak som ja tyckt var bra att ha me som ja fick ha pappan att ta me åt me efteråt så var amningsgummi. De e ju inget dom rekomenderar eftersom att babyn kan bli lite bortskämd me att de går så lätt att suga men ja had otroligt sjuka bröstvårtor dom första dagarna så ibland måsta man använd de ändå för att stå ut tills brösten had blivi vana.

    SvaraRadera