onsdag 3 april 2013

Graviditeten hittills

Känns som en stund sen jag skrev om graviditeten ordentligt. Idag är jag i vecka 27+2, så det är ju inte så väldigt länge kvar. Jag tycker att jag har mått så bra, men nu ska jag försöka tänka efter ordentligt.

  • Ganska direkt magen började växa, så fick jag ont i ryggen. Jag fick låna hem ett stödbälte från rådgivningen, som jag har på mig när jag ska röra på mig lite extra, eller annars bara när jag har ont i ryggen. Som tur hjälper bältet riktigt bra. 
  • Ganska trött har jag också varit, fast mitt hb inte varit så lågt. Nu senast var det 121, och det var lägst hittills. Men trött och hängig har jag varit, med stegring när det är som värst.
  • Halsbränna har jag också haft, ganska ordentligt. Men som tur finns Rennie, som hjälper mig riktigt bra. 
  • Sammandragningar har jag haft i några veckor. Ibland gör dom ont, fast oftast inte.
  • Pyttelite foglossning har jag haft, men inte så mycket att det stört mig. Tur! Förra gången var det värre.Täppt näsa, törstig hela tiden, springa på toan, vakna på natten... listan med småsaker kunde göras lång.


Överlag tycker jag ändå att det är en bra graviditet. Sällan mår en gravid kvinna superbra genom hela graviditeten, och kroppen ska ju ändå göra och bära ett barn, så inte är det ju konstigt om det inte är som en dans på rosor hela tiden. Denna graviditet är mycket bättre än min förra ändå, så jag är nöjd. Dessutom har mitt hår blivit lite tjockare och glansigare, och hyn i ansiktet mycket bättre.
Tankarna på förlossningen har börjat dyka upp. Jag har hittills inte alls varit nervös, men det slog mig plötsligt att det ju faktiskt gör ont att föda ett barn! Vilka smärtlindringsmetoder ska jag ta denna gången? Hur länge tar månne denna förlossning? Måste de göra en igångsättning igen? Tänk om det föds fem veckor för tidigt?

Som ni ser är magen rätt så stor nu. Hittade en bild på magen från förra graviditeten i vecka 37. Snart är jag lika stor...





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar